Karratha naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu Karratha naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu

Karratha naar Exmouth

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Willem en Tiny

23 Oktober 2014 | Australië, Exmouth

22-10-2014
Na een redelijke rustige nacht, weinig vogels, lunch voorbereid ( brood, kaas, ham, tomaat, eitje en fruit) eerst lekker gedoucht, ontbeten, alles opgeruimd en dan de auto in voor de lange rit, waar ik dit verhaal af maak. Achterin zittend met een kussen op schoot met de laptop in een rammelende, hobbelende auto vergt veel energie. Voorbeeld; ben aan het typen komt er een Road train aan die de auto doet schudden dan ben je ineens in een andere alinea aan het typen of staat er ineens een voettekst onderin, haha . Gelukkig zit er auto correctie op !
We kwamen een bord tegen toen we de “bewoonde wereld” uit reden waarop stond “Your driving in a Cyclone area and this is Cyclone season “, oeps…….
Twintig km na een Roadhouse zagen we twee mensen op de fiets ! Wauw wat een lef in die warmte. 10.00 uur en 29 graden ( 11.00 uur zou het 36 graden moeten zijn, pppff) Gelukkig waren er vandaag iets meer wolken voor de zon, dat is wel prettig (denk ik) maar de volgende Roadhouse is bijna 200 km verder!! Daarna zagen wij één vrijwilligster mbt aandacht vragen voor het milieu lopend langs de weg met een karretje (wsh persoonlijke spullen en tent) onderweg naar ????
Bij het Roadhouse Nanutarra voor een “ijsbreak” kwamen we een naamgenoot van Joyce tegen. Tja die moest toch op de foto, niet? Hij kon maar 750 ton tillen. Zie het resultaat bij de foto’s.
Ook werden we begroet door een grote groep (rescue/fire) mannen ( en vrouwen) die onderweg waren naar Exmouth voor een rescue teambuilding, die we wsh wel zullen gaan zien in het citypark.
Ineens een bord “Airstrip”, tja als er geen plek is om te landen wordt de weg gebruikt en ja dan moet je wel opzij !!
De lange weg naar Exmouth zullen we je besparen. Langs de weg stond plotseling een kleine varaan, die gelukkig op tijd weg was voor het andere verkeer. Hij was behoorlijk groot, maar precies welke soort het is, geen idee. Ook nog een paar hagedissen gezien.
Richting Exmouth denk je steeds we zijn dicht bij het strand maar nee het bleek een grote open vlakte te zijn….wel met een gekleurde begroeiing van diverse planten maar toch …..
En uit het niets lopen er schapen naast de weg, wat … ja schapen.. dat die hier ook waren geen idee, de waarschuwingsborden geven meestal koeien en kangaroo’s aan.
Het laatste kilometers leek de weg een achtbaan, op en neer ( floodway’s) wel leuk om een bus aan te zien komen, die verdwijnt ineens en hop daar is hij weer. Probeer dit volgende keer te filmen.
Exmouth is hard bezig te vernieuwen, er zijn nieuwe woonwijken, mooie brug, prachtige villa’s met boot aanlegplaats naast de deur (!), de wegen worden flink aangepakt en het centrum wordt langzamerhand vernieuwd. Het ziet er goed uit, helaas de huizenprijs is ook fiks.
Na informatie gehaald te hebben, naar het Ningaloo Caravanpark een staplaats geregeld, alles uitgepakt/opgezet, gedoucht en daarna heerlijk gegeten bij The BBqfather. Italiaans restaurant met heerlijk eten met flinke porties, maar zeker aan te bevelen. Het was er ook behoorlijk druk met eters en take a way. Ook de rescue ploegen waren hier aanwezig en hadden het heel gezellig tot later op de avond. Maar wij waren op tijd naar bed.
De nacht was onstuimig, er kwam veel wind en hij trok behoorlijk aan de tent, die af en toe als een boot(je) tekeer ging. ’s Morgens was het een stuk frisser als de avond ervoor (toen ook al iets meer kleding aan). Vlak na het ontbijt werden we verrast door de komst van twee Emoe’s, dat was leuk, die verwacht je niet. Maar het schijnt hier normaal te zijn.
Besloten naar het andere kant van het eiland te gaan daar zouden de mooie stranden zijn. De vuurtoren heet Vlamingh naar een Nederlander die de klif als eerst zou hebben ontdekt. Het uitzicht vanaf boven was geweldig, het (bijna) gehele rif Ningaloo was te zien en ook de verschillende kleuren en stromingen. Er zijn vele kleine strandjes waar je kan zitten, zwemmen niet overal of goed voorbereid ivm de stroming. Maar Turquoise Bay heeft de mogelijkheid om te snorkelen als je de getijde weet. Het is een echt “Bounty” strand. Maar nergens schaduw dus oppassen met de zon ( hé Joyce?) Heerlijk pootje gebaad maar het water was wel erg fris Gezien hoe een school vissen in de branding van de zee zwom, zo helder was het water, maar wel sterk, zo stond je en zo stond je iets dieper en dieper, oeps bijna een natte broek, haha
Er zijn diverse kleine informatiecentrums over schildpadden, vogels en een groter algemeen centrum, leuk om te bezoeken.
Bij terugkomst in het dorp wat kleine winkels bezocht en boodschappen gedaan en in het park gekeken hoe het stond met de teambuildings dagen van de Rescue mannen/vrouwen, er werd hard getraind, onduidelijk wanneer de wedstrijden zijn, helaas.
Als afsluiting van deze heerlijk dag, gezwommen in het (helaas koude) zwembad van het Caravan Park. Dan is een warme douche nog lekkerder !!
Morgen vertrekken we naar Coral Bay.

• 23 Oktober 2014 - 21:50

Karin & Niek:

He heerlijk ff 2 verslagen lezen. Zo, en dan is jullie dochter aangeschoven. Dat is toch een belevenis om joyce zover weg te ontmoeten. De wegen zijn wel erg lang en zoals je zegt recht.recht.recht.en dan die bloed hete zon ik verlang er naar. Kus van kaatje en netuurlijk ook van niek. Joyce voor jou een fijne tijd geniet maar lekker¡