Coral Bay, Carnarvon, Denham, Monkey Mia - Reisverslag uit Denham, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu Coral Bay, Carnarvon, Denham, Monkey Mia - Reisverslag uit Denham, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu

Coral Bay, Carnarvon, Denham, Monkey Mia

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Willem en Tiny

28 Oktober 2014 | Australië, Denham

26-10-2104
Coral Bay naar Carnarvon en dan naar DenHam/Monkey Mia
Onderweg naar Carnarvon hebben we zelf Geiten gezien (later hoorden we dat er een overschot is aan Geiten omdat ze moeilijk te vangen zijn , worden ze afgeschoten per helikopter) Het weer was bewolkt en dat is met een lange rit wel prettig in de auto. De zon had een soort Halo om zich heen waarschijnlijk veroorzaakt door de wolken, wel een gaaf gezicht en een welkome afwisseling. We komen de laatste tijd diverse huurcampers met o.a Zwitsers, Fransen en Duitsers tegen op dezelfde campings, winkels en stranden. De meeste gaan allemaal richting Perth om vandaar uit naar huis of naar bv Sydney , Cold Coast en zelfs verder te trekken naar Nieuw Zeeland. Enkele Aussies die we hebben ontmoet leven in Melbourne en gaan ook deze route terug, het is wel leuk om dan even indrukken en ervaringen uit te wisselen. Dus onderweg zwaaien we regelmatig naar iedereen.
Carnarvon is een kleine plaats met maar 6900 inwoners en op zondag is helaas ook alles dicht behalve de supermarkt. Na de boodschappen, Camping Wintersun opgezocht en een redelijk plaats in de schaduw gevonden. Na opzetten eerst geluncht bij de tent om daarna de toeristische dingen op te zoeken; Kite/surf strand, was wel druk ook omdat het flink waaide, leuk om de mannen zo bezig te zien met vallen en “opstaan’. Daarna naar de 1 Mile Jetty waar een museum en een cafeetje was. Daar op de parkeerplaats ontmoeten wij de twee Franse meisjes waarmee we hebben gesnorkeld in Coral Bay en ze hadden mij net de foto’s van de Haaien doorgezonden ! Best goede foto’s gemaakt met een IPhone in onderwaterhoesje ! Ik zal ze hierbij sturen als het lukt. Verder was de Jetty niet veel, daarnaast moet je zelfs betalen om erover te lopen (!) en het “treintje”wat er ook reed, was niet in actie op zondag (daar moest je 15 dollar voor betalen, pardon?) Dan maar even van het uitzicht genieten met een bakkie koffie.
Terug op de camping was het steeds harder gaan waaien en hebben we flink last van de wind gehad tijdens het slapen. Ze noemen de maand dan ook niet November maar Blovember, ja dat is te begrijpen.
27-10-2014
Na tanken (dat gaat best hard, 1:8 ipv 1:10/12 en dat terwijl Willem bijna altijd op de Cruise Controle rijd)De prijzen zijn zo rond $ 1.71 / $ 1.65 (GRR $ 2.50!) in WA. De weg is weer lang maar toch ziet de omgeving er anders uit, ondanks de droogte is het groen in verschillende tinten. Bij Roadhouse Wooramel even een plas en koffie stop gedaan, hij staat trouwens te koop voor het volgend seizoen, dus iemand interesse ?? Dat zie je veel in deze plaatsen waarschijnlijk omdat een jaar of iets meer genoeg is om te hebben gerund, ook wordt het vaak deels door Backpackers gerund.
Uiteindelijk rijd je zoals het eruitziet in de” Dessert”, alles rood zand, vlak met hier en daar een berg. De route naar de Lookuit White Bluff is leuk en bovenop hebben mensen stenen gestapeld met herinneringen aan geliefden, familie en vrienden. De gekste dingen vind je er met boodschappen erop geschreven. Karin en Nico, vinden jullie die van ons ook???
Na de afslag naar Den Ham, gestopt bij Hamelin Pool met Stromatolites, Zeeorganisme dat 0.3 mm per jaar groeit en deze “rotsblokjes in zee” zijn dus ongeveer 50 tot 80 cm hoog, dus die staan er al even. Helaas wordt je plezier wat verpest door veel vliegen, maar toch apart om te hebben gezien.
De volgende stop is White Shell Beach, de naam zegt het al, mooi wit schelpen strand. De tijd was laag dus moesten we een eind over de schelpen lopen naar de waterrand voor het zeer heldere water. En het was warm water ! We zagen een kleine Blue Spotted Stingray en een paar andere rays, die we niet direct konden plaatsen. Wel foto’s genomen, dus straks internet bekijken.
Den Ham is een kleine strandplaats, veel huurhuisjes/villa’s, kleine winkels en supermarkt. De Camping Seaview had gelukkig een schaduw plaats en hopelijk voor vannacht wat minder wind, want die was weer opgenomen evenals wolken die de zon lieten verdwijnen, helaas geen “zon in de zee zien zakken” tijd. Op internet gezocht en de rays die we zagen waren Shovelnose rays.
Wel even snel een paar wassen gedaan en lekker uit laten waaien in de wind, daarna even het “drop” bekeken en bij Info centrum kaartjes gekocht voor Money Mia .Besloten om in de Camping kitchen te gaan koken, het was er wel druk maar ook gezellig We zaten bij een (ander) Zwitsers echtpaar aan tafel en hebben o.a gesproken over Monkey Mia waar wij de volgende dag naar toe gaan.
Nou die wind was er behoorlijk die nacht we hebben allemaal slecht geslapen, windkracht van 35 km per uur soms. Maar we moesten er toch vroeg uit om naar Monkey Mia te gaan
We waren mooi op tijd en erg druk was het niet, op een bepaald moment komen er dolfijnen , vrouwtjes met jong, richting de kust om wat vis te krijgen. Het is opgezet om dolfijnen te beschermen tegen datgene wat mensen ze soms voeren en om de habitat van de dolfijnen te beschermen, ook onderzoek en bijhouden van aantallen wordt daar gedaan. De naam Shark Bay is vanuit de eerste ontdekkers die toen veel haaien zagen, ze zijn er nog steeds maar minder dan vroeger en de dolfijnen zijn nu talrijker aanwezig. Ze hebben nog wel ‘gevechten” met elkaar maar omdat de dolfijn sneller en wendbaarder is worden ze niet vaak gedood. De aanwezige dolfijnen (meestal 7 stuks) zijn soms ook beschadigd aan de vinnen door haaien, ook is het een herkenningspunt voor de onderzoekers.
Alle bezoekers moeten langs de waterlijn staan zodat de dolfijnen langzamer dichterbij komen, op een gegeven moment komen er vrijwilligers die met zinken emmers met een paar visjes naar het water komen. Terwijl andere vrijwilligers met gele emmers de Pelikanen afleiden anders komen zij de rest van de vis bij de dolfijnen opeten. Als de vrijwilligers in het water staan komen de dolfijnen dicht bij hen zwemmen, als dan een toerist wordt gekozen (Joyce !) dan mag je het water in om een vis aan te pakken en aan de dolfijn (Puck) te geven. De dolfijnen krijgen maar 400 gram vis per keer zodat ze toch nog moeten jagen om aan hun eten te komen die ze nodig hebben. De dolfijnen zijn hier al heel lang, enkele zijn al ruim 35 jaar oud. Het is een prachtig gezicht ze zo dicht bij te zien. Over het algemeen komen ze 3 x op één ochtend maar soms ook minder. Vaak kan je ze verder op zee nog zien zwemmen. Het is wel een toeristische attractie maar met een natuur tintje.
Het nieuwe restaurant (2014) is netjes en ze hebben goed eten. Met een kleine leuke souvenir winkeltje en natuurwinkeltjes kan je er wel een poosje rondhangen. Wij hebben een strand wandeling gemaakt en leuke schelpen e.d. gezien.
Terug naar Denham naar het Aquarium gegaan, gerund door zeebiologen(backpackers) die veel uitleg geven over de vissen ( en haaien) in de tanks die er staan. Daar hebben we ook de Shovelnose rays gezien en bleek dat ze niet gevaarlijk zijn en dat je ze redelijk dicht kan benaderen (dat hadden wij ook wel gedaan maar wij schrokken van elkaar, haha) Helaas is het wel aan een opknap beurt toe dus als je gaat kun je extra storten voor herstel.
Het was alweer 15.00 uur toen we richting camping gingen. Joyce had zin om lekker vroeg de tent in te kruipen en wij hebben in de Camping Kitchen gebabbeld met een Zwitsers echtpaar en twee ( echte) Aussies. Interessante dingen geleerd en besproken over Australie, Outback en Aboriginals. Het was zo ineens 21,00 uur, tijd voor bed want we waren erg vroeg op gestaan die dag. Morgen naar Kalbarri.