Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu

Broome

Blijf op de hoogte en volg Willem en Tiny

13 Oktober 2014 | Australië, Broome

12-10-2014
Australië is groot en je moet ver rijden om ergens te komen, maar ze maken de wegen zooo lang en recht , pfff er gebeurt daar best wel wat op de weg. Ik zal je de details verder besparen, maar op enkele One way bridges na, was het één lange weg 200km. Er zat wel water onder de bruggen, mogelijk waren er krokodillen maar die hebben we niet gezien wel een kudde koeien. Kangaroos of Wallaby’s hebben we nu (helaas)meer dood dan levend (1x) gezien. Aan het begin (voor ons aan het eind) van de Gibb River Road, vlak bij Broome, waren er diverse informatie borden die er aan de andere kant niet stonden. De meeste rijden namelijk van Broome naar Darwin. Wel handig zo achteraf, haha.
Bij binnenkomst Broome, kleine overzichtelijk plaats, direct naar winkelcentrum gegaan voor de lunch (en gelijk diner)en voor boodschappen. Aan de overkant zat het informatiecentrum daar info over Camping en route gekregen. Het vliegveld zit in het midden van het dorp dus de vliegtuigen kun je “bijna” aanraken en vliegen (ook helikopters) regelmatig over.
Palm Crove resort ligt dicht bij het strand, heeft goede ruime plaatsen en een zwembad ! Na installatie van de auto en kennismaking met onze buren ( Kevin en Sue) die leuke tips gaven, naar het strand gelopen. Gelukkig kwam er een local ook in die richting want route bordjes waren er niet. Na een korte maar pittige strandduin beklimming zag je het prachtig blauwe zee water, ver weg getrokken ivm Eb. Ook hier zijn er 3 tijden verschillen; laag, middel hoog, dat varieert per dag. Weinig schelpen maar hele kleine zandkrabbetjes, die weg zoeven voor je voeten. Er werd aangegeven dat het de volgende ochtend weer anders was mbt kleur en water hoogte, dus morgen weer die kan op.
Na een redelijke nacht (vogels zijn weer hoorbaar aanwezig) na het ontbijt weer naar het strand gelopen, lekker luchtig gekleed met camera in aanslag. De zee was inderdaad iets groter (middel tijde) ondanks de vroegte ( 7.30 uur) was het al warm en best wel wat mensen op het strand. We zijn de andere kant op gelopen en hebben daar een kleine krab ontmoet en diverse heremietkreeftjes en slakjes. Ook een “Protegees oorlogsschip” gelukkig een kleintje, want deze zijn zeer giftig. Daar wordt ook voor gewaarschuwd, zodat je niet heerlijk in zee kan zwemmen, zo jammer.
Na een half uurtje weer teruggelopen met een lekker windje zodat je wat afkoelt. Nu dat was in de loop van de dag ook duidelijk ( 2 rood aangelopen personen , haha) Het valt mee, maar wat een half uurtje op het strand niet doet, vandaag zijn de armen en benen niet meer rood maar roodbruin ( nu de rest nog )
Na douchen met de auto naar het centrum gereden via de Light house; prachtige omgeving, rode zand en stenen, blauwe zee, witte stranden En een paar keer een kleine schildpad en een dolfijn gezien, zo onze dag kan niet meer stuk. Helaas zijn deze wateren niet geschikt om te duiken ivm stroming en hierdoor het slechte zicht. Vandaar uit naar de Jetty gereden over een unsealed road, waar de road trains koeien kwamen brengen voor de vrachtboten. Daarna door naar (mini) China Town, helaas op zondag sluit alles om 12.30 uur (behalve de Woolworth/Cooles) Wel lekker gegeten (lunch én diner) Dan bij Woolworth op zoek naar een kleine kookpan, degene in de auto is groot genoeg voor 5 personen maar met z’n tweeën een ramp omdat er dan maar 1 pan op het kookstel past. Het is soms goochelen met pannen om eten te koken en redelijk tegelijk klaar te krijgen. Helaas geen pan te krijgen.
Terug op de camping lekker even uitgepuft (40 graden) en toen verder afgekoeld in het heerlijke zoute zwembad, even het rode lijf rust gegeven, dus niet naar het strand geweest. Na de grote lunch maar een Noedel soepje met vlees gegeten en fruit toe.
Vanmorgen vroeg naar de garage omdat de zijdeur niet meer open blijft staan, de vering zakt weer terug. Deze moet eerst gehaald worden bij de leverancier, dus na onze vroeg tour terug op de camping (verslag maken, foto’s voorbereiden) en wachten op het bericht dat hij binnen is en dat ze hem kunnen maken.
Daarna willen we naar het informatie centrum om een camping te boeken bij Cape Leveque waar we morgen ochtend naar toe willen rijden. Weer 100 km unsealed road, de andere gelukkig 100 km seald road. Dan willen we donderdag weer terug gaan om vrijdagavond Joyce van het vliegveld op te halen…. Wordt vervolgd

• 13 Oktober 2014 - 11:12

Marga En Ber:

Tjonge jonge - wij krijgen er dorst van....... en wat een pech, niet alleen met lekke band (kan gebeuren) maar ook met alle andere akkefiettjes. Gelukkig zijn jullie praktisch ingesteld en niet snel uit het veld te slaanv.
    Leuk dat jullie goed contact hebben met "de buren".
    Mooie foto's, daar genieten we echt van! Portugese Man of War; wat een buitenkans zeg! Maar een beetje afstand bewaren. Wel wat frustrerend dat je het water niet in kan; het ziet er allemaal zoooooo mooi uit.
    En jullie trouwens ook - kleurtje schiet al lekker op.
    Dinsdag jl waren wij in P'end - er barstte midden op de dag een hevig onweer los, paar rake klappen; 's avonds herhaling, vooral in de Zaanstreek/kust. Verder mooi zacht herfstweer; dus gisteren rondje V'dam/Katham/Zedde gefietst en 's middag naar M'dam voor uitvoering van Dido & Aeneas door plaatselijk zangkoor. De moeite waard! Nu regent het - kan de tuin best gebruiken - en het is heel zacht buiten.
    Liefs, Ber en Marga

• 13 Oktober 2014 - 11:15

Ber En Marga Eeltink:

Vergat nog te bedanken voor de mooie kaart uit Kakadu National Park dd 02/10/14 - een aardige mevrouw uit Edam kwam 'm gisteren (zondag) brengen. Was natuurlijk weer verkeerd bezorgd.
    Marga

• 13 Oktober 2014 - 22:37

Niek & Karin:

Oooooh, wat een hitte en dan al die gekkigheden banden lek en deurtje stuk en dan is de kunst kalm blijven. Vooral niet mopperen op elkaar, bijna het zelfde als behangen. Ha ha. Maar na al die huwelijksjaren zijn jullie echt aan elkaar gewaagd. Het is toch wel heel jammer dat je niet een plonsje kan doen in Broome. Het water ziet er zo gaaf uit. 10us heb je al parels echte parels gekocht? Lekker hoor, de verslagen lezen. We genieten ervan, maar ik heb al door dat het voor mij niets is. Ik hou me wel bij mijn camperreisverslagboekje die we van jullie hebben gekregen. Darlings take care xx gr karin

• 13 Oktober 2014 - 22:46

Karin :

Naaah, vergeet ik nog te zeggen dat we vandaag jullie kaart hebben mogen ontvangen. We vonden het heel er leuk om een " ouderwetse kaart" te krijgen in de post. Pure nostalgie. En supersnel!!!!♡

• 14 Oktober 2014 - 15:05

Theo Visscher:

Hay Tina en William,
    Ja we houden nu jullie Engelse naam maar aan! Bedankt voor jullie kaart. Zie dat jullie nu zo langzaam in de gebieden komen waar Ria en ik ook geweest zijn en veel hebben genoten van de natuur en de mensen daar. Voor ons waren de hoogtepunten boven Perth Pinnacles, The Wave, Christal Coast, het mooie eilandje voor de kust van Fremantle, ach zoveel dat je de helft zo weer vergeet. Denk dat het meeste wel op jullie verlanglijstje staat. dus geniet!
    Dikke kus Ria en Theo