Exmouth naar Coral Bay - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu Exmouth naar Coral Bay - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Willem en Tiny Moll - WaarBenJij.nu

Exmouth naar Coral Bay

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Willem en Tiny

25 Oktober 2014 | Australië, Coral Bay

24-10-2014
Exmouth naar Coral Bay
Voordat we weggaan eerst de noodzakelijke boodschappen gedaan en gekeken bij de Rescue mannen/vrouwen die een team competitie dag hadden welke elk jaar wordt gehouden in deze regio. Ze moesten diverse scenario’s afwerken als bekneld persoon in auto, brandjes blussen, chemische problemen, dark room, iemand van hoogte halen en een frontale aanrijding tussen auto en bus. Dus best een hele klus in de warmte.
Via het nieuw gebouwde deel van Exmouth, waar een “luxe 3 kamer villa” ongeveer $ 600.000,00 kost, wel met een boot aanlegplaats, maar weer naar de “achtbaan” snelweg. Filmpjes gemaakt maar natuurlijk komt er dan op dat moment geen auto aan !! Zal kijken welk filmpje er een beetje goed uitziet dan zet ik die er ook op.
Na een flinke saaie rit (echt geen beest gezien) in Coral Bay aangekomen en een plek uitgezocht bij Bayview Coral Bay en de tenten opgezet, ja ook onze ombouwtent, het waait hier flink en de wind wordt in de loop van de dag frisser. Het scheelt zeker een stuk met koken en het wordt lekker warm.
’s Middags nog bij de touragent een tour met een boot geregeld, wetsuit en vinnen om Manta’s te gaan spotten en mee te snorkelen. Mij benieuwen !!
Omdat het weer goed was zijn we met vinnen en snorkel naar het strand gegaan om het rif te bekijken. Het was voor Joyce de eerste keer dat ze in zee ging snorkelen en na wat uitleg en oefening ging het steeds beter. Meteen bij het inlopen van het water zagen we 2 Blue Spotted Stingrays, bij de riffen diverse mooie kleine en grote vissen gezien. Na een poosje werd het fris in het water en bleek dat er aan het andere kant van de bay ( niet zo ver) vissen werden gevoerd. Het was niet zo druk en inderdaad best grote vissen (rond 40 cm) wsh Groupers en Pariotfish. Daarna zijn Willem en ik nog een keer naar een groter rif gezwommen wat verder en dieper in de baai lag. De wind kwam wat opzetten en we zijn het strand gegaan om op te warmen. Het was een leuk einde van de dag.
’s Avonds/nachts weer flinke wind gehad en waren blij dat we de extra voortent hadden opgezet.

25-10-2014
Na een onrustige nacht (ivm de wind) vroeg bij de shop om te informeren of de boottrip doorgang vindt ivm aantal passagiers, maar gelukkig er zijn 12 personen. Dus snel alles opruimen, spullen pakken en naar de shop om vinnen te passen.
Na een korte trip met de “bus” zijn we bij de bootramp; de trimaran wacht al op ons, slippers uit en instappen maar. We varen via de Lagoon naar het buitenrif, het waait stevig en een vest was geen overbodige luxe, gelukkig hadden we die, al moest Joyce er voor die tijd nog snel even een halen .
Na een 30 minuten varen waren we bij de eerste snorkelstek, snel alles aan en lekker (?) flink zwemmen tegen de golven in naar het rif. Daar veel kleine vissen gezien en enkele grote vissen gezien ( moeilijk te zeggen hoe ze precies heten) daarna lekker thee of koffie om weer warm te worden en dan op naar de MANTA plaats, die vanuit de lucht door een vliegtuigje wordt gescreend op Manta’s.
Na een korte trip, waar de wind flink tegen ons was, werd er een Manta gespot, 1 zwemmer te water om de Manta te lokaliseren, daarna de 2 groepen er achter elkaar in. Nou dat was vechten tegen de “bierkaai” de Manta wilde niet op zijn “plek” blijven en zwom er snel vandoor, al heeft Willem een “glimp”van hem/haar opgevangen. Joyce, ik en twee Franse meiden bleven achter en werden opgehaald door de boot, het zwemmen tegen de golven in die veel deining veroorzaakte, werden ons “fataal”. De “Skipper”gaf niet op en na een poos (met behulp van het vliegtuigje) werd hij/zij weer gezien en konden we voor de tweede (nou ja eigenlijk derde keer) te water. Dit keer bleef Joyce op de boot om foto’s te maken. Ook hier zwom de Manta ver voor ons vooruit en net dat ik en de twee Franse dames het voor gezien hielden kregen we door dat hij/zij onze richting op kwam….!!!
Dat was gaaf, hij/zij (ongeveer 4 meter breed) zwom echt onderons door op een witte zandbodem en redelijk ondiep (10 mtr) waardoor we hem/haar goed konden zien. Diverse malen zwom hij/zij onder ons heen en weer en heeft iedereen er een goede kijk op gehad. Helaas hadden wij geen onderwatercamera maar anderen gebruikte hun IPhone in een waterdichte hoes, dus (hopelijk) krijgen we tzt de foto’s doorgezonden) die we dan natuurlijk zullen plaatsen.
Toen werd het tijd voor de lunch en voeren we naar een stuk dat wat rustiger was, al bleef de wind ons parten spelen. Op deze plaats konden we voor de laatste keer snorkelen. Joyce en ik (Willem bleef achter) gingen weer te water en moesten weer stevig door de golven ploegen om bij het rif te komen, daar weer verschillende mooie vissen gezien, blauw koraal, tafelkoraal, hersenkoraal (voor de kenners onder ons, haha) en een schildpad !!! Waarschijnlijk rond 80 tot 100 cm doorsnee en hij/zij bleef rustig zwemmen zodat iedereen hem goed kon bekijken (en fotograferen). Onze “leidster”gaf aan dat we nu vlak bij een “cleaningstation for Sharks” kwamen en zij ging kijken of er enkele waren en we hadden geluk; er zwommen er zeker 4 Grey Reefsharks rond die zich door kleinere vissen lieten “verwennen”. Zo dat was een goede afsluiting van deze dag !.
Terug was de snorkeltour makkelijker,via een inkeping in het rif met de stroming mee, dat was lekker, rustig kijkend en je was zo bij de boot, eigenlijk te snel, maar ja het lijf gaf ook aan dat de koude er aardig in begon te “hakken”….
Snel aan boord, alle natte kleding uit (Shorty) handdoek om , kop thee en een heerlijk stuk appelcake. Dat ging erin als koek.
Intussen was de trimaran al aan het terug varen en voordat je het wist stonden we alweer bepakt en gezakt op de kade op de bus te wachten terug naar de camping.
Op de camping snel verhaal geschreven (voordat de “luiken”dichtvallen, tjee wat een slaap krijg je van z’n zee dagje) en nu de foto’s erop zetten voor alle lieve “mede”reisgenoten.
Ik hoop dat jullie de verslagen leuk vinden en ik wil hierbij vast iedereen bedanken voor zijn of haar reacties op de verslagen/foto’s. Erg leuk hoor !
Het zal vanavond wel vroeg slapen zijn ook omdat we morgen weer vertrekken naar Carnarvon voor boodschappen, wasje draaien en bijkomen om daarna naar Denham/Monkey Mia te gaan. Hopelijk kunnen we daar nog een tourtje maken ??
Zo nu douchen en gezellig bij het “Reef Cafe” eten!!
(Foto’s komen waarschijnlijk wat later ivm internet bereik)

• 29 Oktober 2014 - 17:43

Karin:

Ja hoor¡¡¡ hebben ze met mantaroggen gezwommen. Zoooo gaaf. Jammer dat jullie zo moesten vechten met de golven. Het was wel een toffe dag zo en het ziet er goed uit allemaal.